Posrečeni ~ nagajivi ~ igrivi ~ KALČKI

Kaj zmorejo in kako jih enostavno gojimo na domači okenski polici

Kdo ali kaj?

Kalčki so ena taka super reč, noro bogata z multinutrienti ter hkrati prijeten svež pridih v vseh mogočih jedeh.

Povsem upravičeno jih uvrščamo med superhrano. Iz tistega repka, ki mu pravimo kalček, zraste cela, včasih večmetrska rastlina. Za tako rast pa seveda v sebi nosi izjemno moč – od mineralov in vitaminov do ostalih snovi, ki omogočijo zdrav razvoj in zdravo rastlino. Vse to tiči v slehrnem parcentimetrskem malčku.

Ni čudno, da uživanje kalčkov za nas predstavlja polno skledo zdravja. Pravzaprav ena mala skodelica kalčkov vsebuje toliko hranilnih snovi, kot velika skleda sadno-zelenjavne solate z dodatkom stročnic ali drugih proteinov.

Prednost malčka pred odraslo rastlino

Ne glede na vrsto nakaljenega semena, se vsi kalčki pohvalijo s klorofilom, encimi, vitamini in minerali, esencialnimi aminokislinami, omega maščobnimi kislinami… Podobno bi verjetno trdili za izbrano rastlino. Pa vendar… kalček svoje hranilne snovi poseduje v nekakšni strnjeni in hkrati enostavni različici. Kaljenje namreč poveča koncentracijo hranil, zaradi manjše vsebnosti antinutrientov pa jih telo lažje prebavi in absorbira.

Kalčki so tako bogatejši z antioksidanti, vitamini B, C, D, K in minerali, kot so magnezij, cink, mangan, fosfor,… Vsebujejo tudi večji delež esencialnih aminokislin, pri čemer se delež nekaterih aminokislin poveča celo za 30 odstotkov.

Še nekaj ~ s študijami podkrepljenih trditev:

Kalčki izboljšajo presnovo in prebavo
Vsebujejo izjemno velik delež živih encimov, ki so eden izmed pomembnejših faktorjev presnove. Pomagajo razgraditi hrano in povečajo absorpcijo hranil v prebavnem traktu. Za piko na i se bahajo z visoko vsebnostjo prehranskih vlaknin, ki uravnavajo prebavo.

Kalčki uravnavajo raven holesterola v krvi
Z uživanjem kalčkov se zvišuje “dober” holesterol HDL, znižuje se skupni holesterol in “slab” LDL holesterol ter raven trigliceridov v krvi.

Kalčki skrbijo za zdravje srca in ožilja
Srce in ožilje sta nam hvaležna že takrat, ko poskrbimo za normalno raven holesterola v krvi. Hkrati pa kalčki pomagajo izboljšati cirkulacijo krvi, prenos kisika po krvi in nižajo krvni pritisk.

Kalčki lahko pomagajo uravnavati krvni sladkor
Razlog tiči v tem, da imajo kalčki večjo sposobnost uravnavanja aktivnosti encima amilaze, ki ga telo uporablja za pravilno razgradnjo in prebavo sladkorjev.

Predstavljajmo si, koliko energije potrebuje ta majčkena stvar, da iz malega zraste veliko 🙂 S svojo mogočno energijo na nas kajpak deluje poživilno, tako na telo kot na naše počutje. Nahrani vsako našo celico in zbudi (ali pa če želite oživi) vse naše organe.

Vse povedano nas »brcne v rit«, da si zgolj 2x na dan vzamemo minutko za te carske malčke.

Gojenje kalčkov ni znanstvena fantastika

Preden posežemo po inštrumentih za kaljenje, se odločimo, katera semena bomo kalili. Enostavno in hitro bomo skalili lucerno (alfalfa), grško seno (sabljasti triplat), zeleno sojo (mung fižol), lečo vseh vrst, z več izpiranja pa skalimo redkvico, rukolo, krešo, gorčico in brokoli. Za ostale stročnice (soja, čičerika, fižol, grah…) velja pravilo – večje je seme, dalj časa bomo čakali na prve znake življenja. Ne pozabimo, da slednje pred uporabo skuhamo. Poleg stročnic kalimo žita vseh vrst – pšenico, piro, proso, kinuo, oves, ajdo, koruzo, ječmen, riž, rž,…

Različnost kaljenja in kateri način je pravi:

  • v kalilniku
  • v kozarcu
  • v cedilu ali skledi
  • na pladnju ali krožniku

Od vseh naštetih načinov je pravi tisti, ki se nam zdi najbolj enostaven. Vseeno pa v kozarcu kalimo »tahitra« semena, kakšno redkvico, rukolo, krešo in brokoli pa raje gojimo v kalilniku ali v cedilu, saj se ta semena rada sluzijo. Zato jih tudi večkrat dnevno izpiramo. Prav tako za vsa semena velja, da jih na posodo posujemo ravno toliko, da se med seboj ne dotikajo.

Kako gre?

Postopek kaljenja je zelo preprost. Ne glede na posodo, ki jo izberemo, kalčke posujemo vanjo in jih izpiramo z vodo zjutraj in zvečer. Odvečno vodo odlijemo iz posode (to je pomembno zlasti pri semenih, ki izločijo veliko sluzi in kot omenjeno je bolje, da jih izpiramo večkrat dnevno). Kalimo na svetlobi, a ne direktnem soncu in pri sobni temperaturi. Z malo potrpljenja in veliko dobre volje lahko supermoč kalčkov okusimo že v parih dneh.

In kaj potem?

Dodamo jih solatam, na, med ali pod pripravljene jedi, iz njih pripravimo juhe, enolončnice, omake, namaze,…

Dodaj odgovor